Verslag van onze reis naar Caritas Oradea door Caritas Uden.

thumb Flag of Romania.svg

Op zondag 17 september vertrokken wij vanaf Eindhoven naar Debrecen in Hongarije. Daar aangekomen werden we met een busje en een auto opgehaald door Caritas medewerkers en gingen we naar Oradea in Roemenië. Ilona, onze contactpersoon in Roemenië, verwelkomde ons en na een gezamenlijke maaltijd en borrelen gingen we vroeg slapen.

Maandagochtend zou de vrachtauto met hulpgoederen vanuit Uden in Oradea arriveren en daar wilden wij natuurlijk bij zijn. In Uden hadden we op donderdag 14 september de vracht in bananendozen, ijzeren kisten en houten kratten verpakt zodat alles zonder beschadigingen aankomt. Nu konden wij met eigen ogen zien hoe alle hulpgoederen in Oradea werden gelost. Met een vorkheftruck en 8 mankrachten werd de vrachtauto gelost. Elk onderdeeltje werd geteld en in hun magazijn opgeslagen. Vanuit deze opslag gaat alles naar een verdeelcentrum waar alles wordt uitgepakt en gesorteerd. Hier worden ook alle hulpgoederen verdeeld die naar de hulpbehoeftige mensen gaan. Voor de medewerkers van Caritas Oradea een hele klus om alles zorgvuldig uit te pakken te sorteren op soort en bestemming. Hier gaan enkele weken overheen en daarna gaat het gesorteerd naar hun eigen kringloopwinkels. Omdat alles in het verdeelcentrum wordt geprijsd kunnen ze ervoor zorgen dat de prijzen ongeveer 15 % onder de winkelprijs komen te liggen om concurrentie te voorkomen.

Naast kleding schoenen en tassen is er ook serviesgoed, bestek, potten pannen, glaswerk en keukengerei, kinderwagens, 1-persoon bedden, rollators rolstoelen, medicatie, zeep, shampoo en speelgoed en ga zo maar door te vinden. Van de opbrengst wordt de vracht betaald en worden initiatieven zoals steun voor het verpleeg -en bejaardenhuis St Elisabeth, Marghita en Tasnad gesponsord. Ook wordt er in ieder district maaltijden verstrekt aan hulpbehoevende en zieke mensen. Deze maaltijden worden in de gaarkeukens van St Elisabeth, St Jozef, Marghita en Tasnad bereidt.

Dit alles wordt verzorgd onder leiding van Pater Jozef en zijn team. Ruim 21 jaar doet hij dit werk al en wij de vrijwilligers van Caritas ST Petrus Uden konden met eigen ogen zien dat de hulpgoederen goed terecht komen. Een groot gedeelte van onze hulpgoederen gaat direct naar de hulpbehoevende mensen in Oradea. Voor ons was het een bevestiging dat alle hulpgoederen goed aankomen en een weg vinden daar waar het nodig is. Wij kunnen alle mensen die in onze kledingcontainers textiel en andere goederen deponeren, verzekeren dat hun giften goed terecht komen.

Wij hebben zelf een bezoek gebracht aan de 5 kringloopwinkeltjes waar onze hulpgoederen worden verkocht. Een deel van de opbrengst wordt besteed voor sponsoring van de 4 tehuizen. We hebben in het St Jozef, St Elisabeta, St Marghita en Tasnad verpleeg- en bejaardenhuis gezien hoe de bewoners in kleine groepen (38-40) liefdevol worden verpleegd en verzorgd. Het personeel in de tehuizen is heel betrokken bij alle bewoners en door de kleine groepen krijgen ze heel veel aandacht en zorg. Toch is het ook schrijnend om vele bewoners in de verpleeghuizen te moeten zien liggen. Zowel bij St Jozef Marghita als Elisabeta Tasnad, hebben ze ook een thuiszorg waar de mensen aan huis worden verpleegd of eten krijgen. We hebben enkele bewoners mee mogen bezoeken en als je ziet hoe zij moeten leven en wonen is dat hartverscheurend. Wat mogen wij blij zijn dat wij in Nederland wonen.

In Roemenië is slechts 10 procent van de bevolking katholiek en de overige zijn Grieks –Othodox. In het district van Oradea staat de bisschop aan het hoofd van de kerk en valt ook Tasnad onder de verantwoordelijkheid van de bisschop. Door de bisschop is een oorkonde uitgereikt voor het goede werk wat Caritas St Petrus te Uden doet. Voorzitster Wilhelmien Donkers heeft deze oorkonde in ontvangst genomen en de bisschop bedankt alle medewerkers van Caritas voor hun hulp en inzet de afgelopen jaren. Ook werd er een oorkonden overhandigd voor de HAK fabriek die vele jaren groenten ter beschikking heeft gesteld. Ad van de Brand heeft er vele jaren voor gezorgd dat hak groenten werd vervoerd naar Oradea zodat in de gaarkeukens warme maaltijden voor de hulpbehoevende mensen konden worden gemaakt. Op het einde heeft de bisschop alle medewerkers van Caritas gezegend en bedankt voor het goede werk voor Oradea.
Pastoor Jozef heeft en heilige mis opgedragen uit dankbaarheid voor alle vrijwilligers van Caritas Uden. Na de zoveelste warme maaltijd (ze eten namelijk 2 keer warm) hebben wij afscheid genomen van Pastoor Jozef en zijn team. Wij bedanken Ilona voor de voortreffelijke organisatie en het mogen meekijken in hun keuken. We kunnen zeggen dat we een heel goed beeld hebben gekregen van al het werk dat door Caritas Oradea wordt gedaan. Onze hulpgoederen dragen bij aan de armoedebestrijding in het bisdom Oradea te Roemenië. 's Morgens om 6.00 uur vertrok onze terugreis naar Eindhoven en kwamen om half 9 veilig aan.
Een geslaagde reis met heel veel indrukken.

De Vrijwilligers.

PHOTO 2023 09 23 20 52 48